INFORMACIÓ EXCURSIÓ 10 DE JUNY

BEGET - ROCABRUNA - BEGET RUTA DELS CONTRABANDISTES

Si el temps ho permet, tornarem a intentar realitzar aquesta excursió que teníem preparada per el mes passat.

Distància: 14,3 Qm dels quals 5,6 són positius i 7,5 negatius.
Alçada mínima: 530 m.   Alçada màxima:  1140 m.
Desnivell positivo acumulat: 625 m.
Desnivell negativo acumulat: 690 m.
Temps: de 7 a 8 hores comptant aturades per esmorzar i dinar. El dinar serà de motxilla.

HORA I PUNT DE TROBADA

Hora: 9 hores (a aquesta hora per el temps de trajecte a l'aproximació)
Lloc: aparcament de Beget (43.32155, 2.47927)

IMPORTANT  en el poble de Beget no hi ha cobertura mòbil.

Aproximació en cotxe

la ruta està calculada sortint de Felip II / Meridiana (Barcelona) i en dissabte. Hi ha tres rutes possibles:
  • Per la C-17 fins a Camprodon. Direcció Molló i passat el Càmping Els Solans surt la carretera de Beget, primer es passa per Rocabruna. Carretera estreta de moltes corbes de Rocabruna a Beget. No recomanable per AutocaravanesSón 140 Qm i es triga de 1h50m a 2h20m.
  • Per la C-17 i C-37 (Túnel de Bracons). Se segueix per Olot, Castellfollit de la Roca, Oix i Beget. Carretera estreta de corbes de Oix a Beget, és més apta per Autocaravanes. Són 140 Qm i es triga de 2h a 2h30m.
  • Per l'autopista de Girona. Se segueix per Banyoles, Besalú, Castellfollit de la Roca, Oix i Beget. Mateixa carretera que l'anterior. Són 165 Qm i es triga de 2h a 2h40m.

La carretera d'Oix a Beget fa uns 18,3 Qm (28 minuts)  visualització de la carretera, per fer-vos una idea.

Excursió Beget - Rocabruna - Beget pels camins dels contrabandistes.

Aquesta vegada ens desplacem a la part alta del Ripollès per fer un recorregut circular amb sortida i arribada a la localitat de Beget.

Comencem l'itinerari a l'aparcament que hi ha a l'entrada de Beget. Cal dirigir-se cap al poble tot creuant el pont sobre la riera. Just abans d'arribar a la Plaça Major, s'ha de seguir a l'esquerra pel carrer costerut d'en Josep Dunach fins a sortir del poble. Ja immediatament agafem la pujada en direcció al Coll de Malrem.

Seguirem el camí marcat molt freqüentment amb marques grogues d'itinerannia (tota la ruta) i ara a la pujada la del GR 83 (Camí del Nord), també podem trobar marques verdes i blanques. Aquest sender (GR) recupera el traçat que seguiren milers d'exiliats entre el gener i el febre de 1939, fugint cap a França pel Coll de Malrem, i que més tard fou utilitzat per contrabandistes.

El camí s'enfila força, tot fent revolts pel pas rocallós del Grau, i passant per un mirador sobre Beget i les muntanyes de l'Alta Garrotxa.

El camí ens condueix fins l'oratori de Sant Antoni de Can França, situat al Coll de Golofreu. Cal creuar, i deixar, la pista que va fins a les basses de Monars, al peu del Comanegra, i seguir per una altra pista que ens porta fins els prats de Bocabartella. En pocs minuts, un corriol ens enfila al Coll de Malrem (punt fronterer, fita 521), des d'on gaudim d'una curiosa vista del Comanegra i de les Torres de Cabrenys ja dins del Vallespir.

Deixem el GR i seguirem la carena voltant per dalt el Mas de Bocabartella, que anem veient sota nostre, fins arribar al collet del mateix nom. Davant nostre ja veiem, sobre un turó el Castell de Rocabruna.

Passat el collet, baixem per un corriol rocallós fins arribar a la carretera de Rocabruna, a les envistes del poble, en aquest punt enfilem un camí que ens mena al Castell. La visita al castell és altament recomanable.

Deixem el castell per un corriol que ens porta directament a la riera de Rocabruna. Cal seguir-la avall passant per el Molí d'en Sorolla, on enganxem el GR 11. Descendim paral·lels a la riera endinsant-nos en boscos d'alzines i roures, creuant-la per ponts i gaudint de salts i gorgs.

Desprès de creuar la carretera tres cops, el camí davalla fins a Beget, just al lloc on hem començat la ruta. En l'últim quilòmetre, arribant al poble, al mig del camí hi ha despreniments de roques que dificulten el pas.

La ruta és llarga, i s'ha calculat un temps de 7 a 8 hores comptant, no només els temps destinats a l'esmorzar i el dinar de motxilla, sinó també la visita al Castell. I que la baixada s'ha de fer amb tranquil·litat, no per difícil, sinó per gaudir dels racons de la riera, que hi ha alguns de fantàstics. Tanmateix, tot dependrà del ritme que puguem assolir entre tots.