INFORMACIÓ SORTIDA 19 DE FEBRER

CASTELLFOLLIT DE LA ROCA - BAUMES DE CAIXURMA - SANTUARI DE LA DEVESA - ESGLÉSIA DEL CASTELL DE MONTROS

Aquesta excursió ens permetrà descobrir l'encant de la cinglera del poble de Castellfollit de la Roca i apropar-nos entre boscos d'alzines i roures a les Balmes de Caixurma que són unes cavitats ubicades en els materials sedimentaris del sud de la cinglera basàltica de Castellfollit, la cavitat més important té uns 400 metres de recorregut, en elles hi viuen diverses colònies de ratpenats protegits.
La ruta passa entre roques de formes peculiars recobertes de molsa, el Santuari de la Devesa, des d'on gaudirem de un bona vista de les muntanyes del Pirineu i de l'Alta Garrotxa. Se segueix fins a l'ermita de la Mare de Déu de Mont-ros (església de l'antic castell de Mont-ros).

Punt de trobada:

Hora: 9 hores

Lloc: Aparcament públic (42.21914, 2.55139) situat al Carrer Nou, 28.

Aproximació: Hi ha dues opcions venint des de Barcelona:

1. C17-Túnel de Bracons-Olot-Castellfollit: uns 110 Qm. Temps aprox: 1h 45min
  2. Autopista A7 fins a Girona enllaçar amb la C-66 fins a Besalú fer agafar l'autovia A-26 fins la sortida de Castellfollit de la roca: uns 140 Qm. Temps aprox: 1h 45 min
El punt vermell = Pàrquing

Descripció:

Distància: 9,700 Qm.

Temps aproximat del recorregut: 5 hores.

Iniciem el recorregut a l'aparcament, ens dirigim tot seguint el carrer Major cap a l'església Vella i voltant-la, a la seva part posterior gaudim de la plaça-mirador de Josep Pla, una balconada que ofereix una espectacular panoràmica.

Al davant de l'església ja es troben els cartells indicadors cap a les Balmes de Caixurma, baixem la cinglera per un camí empedrat que porta als horts, en aquest punt ens desviem un moment per arribar-nos a la passarel·la-mirador de la cinglera amb el perfil del poble. Retornem al camí per seguir les indicacions cap a les balmes, el camí és en constant pujada, en molts trams esglaonada. A mitja pujada ens trobarem les balmes i l'entrada de la cavitat principal, per on podrem treure el cap.

Seguirem pujant fins arribar al Santuari de la Devesa, la pujada continuada s'ha acabat. Continuarem en suau pujada fins a creuar una pista, ara el camí planeja, passarem per una bifurcació senyalitzada, seguim recta fins a arribar al Collet del Castell on deixarem el camí marcat de itinerannia per anar a trobar l'església del Castell de Mont-ros.

A partir d'aquest punt tot és baixada per un corriol, sense gaire dificultat, fins a arribar a la casa de Pasavent, on després de la casa trobarem una pista ampla, passarem per sota del viaducte de la A-26 i una mica més amunt trobarem la font de les Fonoses (no raja) situada sota d'una colada. Seguirem el camí que ens acosta al poble de Castellfollit, que haurem de creuar-lo tot fins a arribar al aparcament.