REPORTATGE EXCURSIÓ MES DE GENER

REPORTATGE EXCURSIÓ 18/01/20

GORGS DE SANT JAUME DE FRONTANYÀ

Aquesta vegada la foto de grup es fa abans de començar a caminar, ben abrigats, a peus del Monestir de Sant Jaume de Frontanyà.
Fins fa ben poc era el municipi més petit de Catalunya, però ara ho és Gisclareny. El poble es troba al voltant de la seva església.

L'església té el seu origen en un temple anterior consagrat el 905 i situat sobre un espadat que domina el poble. Al darrer terç del segle XI es construí la nova església, més espaiosa i en un lloc més planer. A partir del 1140 aplegà una comunitat de canonges agustinians, regida per un prior.
Actualment només n'ha perviscut l'església, un dels millors exemples del romànic llombard català.

La ruta consisteix en reseguir diverses rieres que van convergint entre sí fins a juntar-se per formar la rierà de merlès.

S'inicia la ruta per carretera direcció a la Pobla de Lillet fins a l'alçada de Cal Cintet, per on es continua per uns prats fins a arribar al Rec del Prat.

Seguim la riera uns metres fins a trobar el primer gorg: el Gorg petit de Tubau.

Gorg petit de Tubau
Riera de Tubau

Un cop tornats a la pista aprofinten per esmorzar.

Se segueix baixant fins a trobar el segon gorg: Gorg del Prat amb uns quants caramells de gel.

Es continua baixant per la pista es creua la riera de Tubau, que està glaçada  i es continua per la pista fins al tercer gorg: Gorg de Caselles que té una mica de profunditat i on la Kristina dubte en ficar-s'hi o no.

Continuem per la pista fins a trobar la presa de la Riba i més endavant el Molí de la Riba i l'església de Sant Esteve de la Riba.

Possiblement la ubicació de l'actual molí es correspongui amb la d'una anterior construcció destinada al mateix ús d'època medieval. L'edifici que es veu data amb tota probabilitat del segle XVIII. Malgrat que el seu aspecte exterior és acceptable, el seu interior es troba molt malmès, ja que es troba abandonat. La planta baixa és destinada a molí, i en ella s'hi conserva encara la pedra (l'altra es troba a l'entrada), i la part superior, amb un sol de fusta, era destinat a l'habitatge. Cal relacionar-lo amb el barri de Sant Esteve de la Riba.
Sant Esteve de la Riba és una església del municipi de les Lloses, construïda damunt d'un turó es troba annexa al mas La Riba, que degué tenir origen en la primitiva rectoria. En el segle IX el comte Bernat de Cerdanya va fer donació de l'església al monestir de Ripoll. L'edifici actual és del segle XII, és d'estil romànic amb una sola nau.

Se segueix baixant per la pista, es creua un pont de fusta i es continua baixant fins a trobar el Gorg de la Riba.

En algun tros del gorg s'observen plaques de gel amb un gruix considerable.

Es torna cap a la pista i es continua baixant a un quilòmetre, més o menys, es troba el gorg Negre, una piscina natural.

Es creua la riera de la Riba per un pont de formigó.

Més endavant s'ha de creuar la riera per deixar la pista i agafar un camí que ressegueix el Rec de la Riba. Més endavant es troba el Gorg del Molí del Puig, on encara s'observen les restes de l'antic molí.

Es continua fins a arribar al rec del molí, que també s'ha de creuar, sense cap pas fet.

A partir d'aquest punt he tingut seriosos problemes per identificar els gorgs, ja que els noms i la localització de la fitxa i la d'altres llocs webs que he buscat no es corresponen. He seguit la nostra fitxa.

Ara el camí va pujant tot remuntant la riera del molí, primer ens trobem el gorg d'en Franc.

Ara hi ha tres gorgs seguits en poca distància: el Gorg Blau, el Gorg de l'Ot i el de l'Esquerda.

En un revolt del camí es veu aquest petit gorg: el Gorg Amable

Més endavant es troba el Gorg de les Feixes

I abans d'encarar el torrent de Vilarasa i arribar altra cop al punt d'origen es troba el Gorg del Matxo.

Arribant a St. Jaume, on s'aprofita per a dinar i donar per acabada l'excursió.