INFORMACIÓ EXCURSIÓ MES DE JUNY

INFORMACIÓ EXCURSIÓ 15 DE JUNY

LES FONTS DEL CARDENER / RUTA DE LES ERMITES

15/06/19 Sortida amb autocar a les Fonts del Cardener i ruta de les Ermites

Les fonts del Cardener són un dels principals atractius de la vall de Lord, sobretot en èpoques de desglaç o després de pluges, quan ofereixen un espectacle magnífic amb les fonts brollant a raig entre les roques. Les fonts, situades als peus del massís del Port del Comte, alimenten el riu Cardener, que recorre el Solsonès per la vall de Lord i el pantà de la Llosa del Cavall i continua per territori bagenc fins que s'uneix al Llobregat a prop de Manresa.

Punt de trobada:

L'autocar sortirà del carrer Aragó davant de la UCC. a les 7hores 00' i tindrà una parada a l'Avinguda Meridiana / Felip II.

Punt d'inici de l'excursió:

L'autocar ens deixarà en un pàrquing abans d'arribar al Coll de Port, coordenades:
42º10'56”, 1º34'56”.

Aquesta primera part de l'excursió fins el naixement del riu Cardener és apta per tots, el recorregut d'anada i tornada a l'autocar no arriba als 4Qm.

Els que no vulguin continuar l'excursió, podran tornar a l'autocar, la resta continuarem cap al poble de La Coma on visitarem la seva església i la seva font, creuarem la carretera i trobarem el pal indicador “Ruta de les Ermites”. Anirem seguint el camí que de seguida es convertirà en corriol fins el mas Pujol del Racó. A partir d'aquí, el corriol es desdibuixa força i no hi ha senyalització, primer passarem per uns prats i després el corriol, s'endinsa en el bosc. Arribarem a la Font del Minguell i seguirem el corriol que va resseguint les faldes de les Roques del Minguell sortint a una pista cimentada fins una esplanada on girarem a la dreta per arribar-nos a veure l'ermita del Roser.
L'ermita de la Mare de Deu del Roser o de la Santa Creu, és un petit edifici d’una nau, amb volta de canó seguit i enguixada, sense absis diferenciat, orientat de sud a nord, amb la porta d’accés a la façana nord, coronada amb un reduïdíssim campanaret d’espadanya. Retornarem a la pista que anirem seguint, fins arribar a un trencall a mà dreta on baixarem per un corriol senyalitzat amb senyals grocs i verds i que ens portarà cap el Castell de La Pedra i l'església de Sant Serni de la Pedra. Església romànica molt modificada de una sola nau, coberta amb volta de canó. Conserva part dels murs originals així com la porta adovellada de mig punt, el campanar es una torre massissa quadrada, adossada al mur del costat de l'Evangeli i molt deformada.
L'església de Sant Serni de la Pedra es menciona en l'acta de consagració de la església de Santa Maria de la Seu d'Urgell (839?). La primera consagració data del segle X, concretament l'any 962 per el Bisbe Guisard II.
Seguint el camí, passarem per la font de La Puda, el pont sobre el Cardener i la font de Cal Mosqueta. Passant pel Càmpig de Morunys sortirem a la carretera LV-4241 i arribem a l'església de la Santa Creu dels Ollers, es troba situada just al límit entre el terme de Vilamantells (Guixers) i Sant Llorenç de Morunys. Aquesta ermita està datada del segle XI i consta d’una sola nau capçada per un absis semicircular ornamentat amb faixes llombardes. La part frontal està coronada per un campanar d’espadanya.
Continuen per la carretera, passem pel pont romànic d'entrada a Sant Llorenç de Morunys i arribem al Monestir de Sant Llorenç, monestir benedictí, fou des de l’origen un centre d’espiritualitat per a la vall de Lord. Consta des del 910 regit per l’abat Bo, que fou succeït per Ciendiscle (920-948).
Sant Llorenç de Morunys serà el final del nostre recorregut.

Qui volgui realitzar aquesta excursió cal confirmar la seva assistència, per tal de fer la reserva de l'autocar. Via WhatsApp al 659972269 (Glòria).