CRÒNICA EXCURSIÓ MES DE SETEMBRE

 CRÒNICA EXCURSIÓ CELEBRACIÓ 36è ANIVERSARI PORT DEL COMTE


Ens anem retrobant després de l'estiu en l'Hotel del Port del Comte el divendres, alguns al migdia i altres al llarg de la tarda. Es estrany trobar que la recepció estigui a la primera planta.


A la tarda uns quants, esperant que arribin els altres, sortim a caminar per descobrir una mica el terreny ens arribem al Mirador de l'Art, sense saber on anàvem. Des d'on gaudim una vista del pantà de la Llosa del Cavall i del poble de Sant Llorenç de Morunys.





Aquest divendres 19 de setembre és l'aniversari de l'Emi i es prepara una petita celebració sorpresa per a ella.


Per molts anys emi !!!
Abans d'anar a descansar parlem de com organitzarem la sortida de l'endemà, 3 persones es quedaran en l'hotel, la resta tots marxarem amb els cotxes cap l'aparcament d'Estivella, on 11 farem la llarga i la resta la versió curta. Baixarem a esmorzar a les 7:30h. 


Dissabte, després de l'esmorzar ens preparem per marxar cap el punt d'inici de la sortida. El recorregut de les dues sortides és comú un bon tros. per tant ens fem una foto de grup abans de començar.



L'ombra és de l'Ignaci que també participa en l'excursió.

Marxem així tot junts per la pista, en lleuger ascens continuat. Passem per el costat d'un ramat d'ovelles en el seu corral, encara mig adormides.



Arribem a un pla i ens adonem que el trencant de la curta per anar a la font d'Estivella s'ha passat de llarg, però per els mapes es veu que una mica més endavant hi ha un altre que baixa cap a la font, per tant continuen amb nosaltres per la pista ample i de fàcil fer. Al anar guanyant alçada el paisatge es va obrint i albirem el Pedraforca.




Quan s'arriba en el punt on es veia en el mapa el corriol per baixar a la font, no es veu clar el camí, i es decideix continuar fins el Mirador d'Estivella i després retornar per la pista fins trobar el camí del track. Com en aquest punt del mirador encara estem tots junts ens tornem a fer una foto de grup.


En aquest punt ens separem els dos grups, els de la llarg seguim la pista endavant i els de la curta retornen per la pista. Quan arriben al trencant fan una prospecció del camí, observen que el corriol per anar cap a la font (no gaire definit) fa pujada i de difícil transitar. Per la qual cosa decideixen retornar directament cap l'aparcament per la mateixa pista.


Quan arriben a l'aparcament, ells només tenen un cotxe per retornar a l'hotel, cinc persones baixen amb el cotxe i la resta, 9 persones, realitzen a peu el trajecte de dos quilòmetres fins a l'hotel. Quan arriben dinen en la zona de pícnic de l'hotel.

Mentrestant els 11 que continuem fent la llarga seguim per la pista, ara en petit descens, fins arribar a un pla on ens hem d'enfilar per la muntanya seguint tota l'estona una pista de raquetes.


En aquest tram trobem una gran quantitat de bolets, sobretot de mollerics o pinetells, al sortir del bosquet albirem ja la Tossa Pelada, abans de fer els últims metres fem una parada tècnica, per fer un mos.



Un cop agafades forces i descansats de la intensa pujada arribem a la Tossa Pelada, des d'on tenim una espectacular vista del Pedraforca, ens fem una foto del petit grup.




És el cim de la Serra del Port del Comte que està situat més al nord. Els seus 2.379 m d'altitud el converteixen en el segon cim més alt de la serralada i, a la vegada, del Solsonès. La seva carena fa de partió entre els termes municipals de la Coma i la Pedra; i la Vansa i Fórnols.

Des d'aquest cim, ara hem de carenar per arribar al Pedró dels quatre Batlles (cim comarcal del Solsonès) el qual consta de plafons informatius de les vistes, però que estan en mal estat. També trobem un pessebre amb placa solar que il·lumina al nen Jesús.




Per bé que l'altitud que se li sol assignar de manera generalitzada és la de 2.383 m, en l'edició digital del mapa de Catalunya de l'Institut Cartogràfic de Catalunya se li assigna una altitud de 2.386,5 m. Es troba a la divisòria d'aigües entre el Cardener i el Segre i té una gran visió sobre la Serra del Cadí, Pedraforca, gran part dels Pirineua i bona part de la Catalunya Central, terres cap a Lleida, etc.

El seu nom fa referència al fet que allà hi conflueixen quatre termes municipals: els d'Odèn; i la Coma i la Pedra del Solsonès, i els de Fígols i Alinyà; i la Vansa i Fórnols de l'Alt Urgell. I un pedró és el nom amb que es designava la pedra o el munt de pedres que es posaven per indicar els límits d'un terme o d'una finca.

No té la forma d'un pic que destaqui de manera notòria sinó que apareix com una més de les suaus ondulacions que formen la carena de la serra. Tant és així que la superfície que supera els 2.380 m d'altitud és d'1,6 ha.

A la seva rodalia es troben els següents accidents geogràfics:

  • A 650 m de distància en direcció nord, el segon pic de major altitud de la serra: la Tossa Pelada, d'on venim.
  • A 582 m de distància cap al sud i separat d'ell per la Coma de la Comtessa, el tercer pic de major altitud de la serra: el Vulturó, de 2.348,9 m. I cap on nosaltres ens dirigim tot seguit.
  • A 1.863 m cap al NE, el quart pic de major altitud de la serra: el Tossal de l'Estivella, de 2.338,3 m.
  • A 1.746 m cap al SW, el cinquè pic de major altitud de la serra: la Gespeguera, de 2.332,9 m. Al qual l'Ignaci s'hi arriba  mentre la resta ens dirigim al Vulturó.
  • Al vessant SW, la ja esmentada Coma de la Comtessa.
  • Al vessant SE, el Prat del Duc amb la Font del Duc.

En aquesta coma ens trobem aquest clot, no he trobat informació sobre ell. El voltem i ens dirigim al cim del Vulturó o Cap de les pedrusques o Tossa de la Comtessa. 

És un cim pelat amb quatre pedres fent de fita. Grans vistes cap el sud, amb les serres del Montseny, Sant Llorenç del Munt i Montserrat. En primer terme el Puig de les Morreres i les pistes d'esquí de l'estació.



Decidim començar a baixar i trobar un lloc per parar a dinar. Trobem unes pedres ideals, alguns prefereixen l'ombra dels arbres.


Després de descansar una estona, descendim aquest tram rocós fins un petit pla herbós des d'on surt una pendent amb un pal indicador de pista negra de raquetes, al principi una mica pedregosa i més endavant per un bosc esclarissat.




Arribem al Prat Piquer, prop del Coll de Tancalaporta i continuem per la Rasa de Prat Piquer  entre bosc de pi negre i seguint un torrent, aquest corriol acaba a la pista de la Rasa Pauet que arriba als peus d'un estany artificial i les instal·lacions dels telecadires, ja a l'aparcament d'Estivella on hem iniciat la ruta al matí.




El temps de mica en mica s'ha anat tapant i no augura un bon final.

Un cop arribats ja ens dirigim a l'hotel a descansar. Arribem cap a les 15:30 a l'hotel. Després de una bona dutxa i relax. Alguns que el dia abans no van anar al mirador s'hi arriben avui. Els altres quedem a la terrassa de l'hotel i quedem sorpresos al veure arribar una munió de motos "vespa" unes 150 de tota Catalunya, algunes de molt antigues.

Reunió de Vespes


Mirador de l'Art



En el sopar celebrem l'aniversari de la secció amb un pastís, jo agreixo la col·laboració del Francesc Madrid per la meva impossibilitat de dur a terme les meves funcions degut a trobar-me a una gran distància. Recordo que ja fa 3 anys de junta i és any de renovació. Per aquest motiu reivindico la meva impossibilitat de poder dur a terme correctament les meves funcions i que seria convenient algú més proper.



Ens anem a dormir en una nit boirosa i amb un lleu plugim. Ens aixequem amb llamps i trons i una bona tempesta. Però que per sort ens permetrà arribar a cada casa sense problemes, ja que el pitjor va ser per la tarda.


PROPERA EXCURSIÓ 18 D'OCTUBRE: PANTÀ DE CAN LLOP (CALDES DE MALAVELLA).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LLICÈNCIES FEDERATIVES 2025

INFORMACIÓ EXCURSIÓ 16 DE NOVEMBRE