REPORTATGE EXCURSIÓ BAUMES DE CAIXURMA A CASTELLFOLLIT DE LA ROCA

REPORTATGE EXCURSIÓ 19/02/22 BAUMES DE CAIXURMA,  CASTELLFOLLIT DE LA ROCA

Comencem la ruta en el centre del poble de Castellfollit de la Roca a tocar de la plaça de les filadores cap a les 9:20 del matí. Aquesta vegada contem amb la companyia d'en Francesc, la Lali i per descomptat de la Coca, que feia molt de temps que no venien a les sortides. Ens trobem 23 i sortim a caminar 20. Tres es queden a fer turisme per la zona.
En un principi ens dirigim a la balconada que es troba darrera l'església vella de Sant Salvador tot passant per el barri vell, d'origen medieval.

Aquesta balconada ens ofereix una espectacular vista, tot i que avui el dia no ens acompanya, entre els núvols entreveiem el Santuari de la Mare de Déu del Mont. Reculem per baixar cap els horts i arribar-nos a la passarel·la de fusta i poder admirar la cinglera basàltica. La baixada és per un camí empedrat amb pedres volcàniques que formava part de la antiga Via Annia (camí romà) i ens acosta als Horts al costat del riu Fluvià , primer creuem el riu Toronell per un pont ara de ferro ja que aiguats i guerres el van destruir. La Coca aprofita per fer un bany.

Arribem a la passarel·la sobre el Fluvià des d'on tenim una espectacular vista de la cinglera de més de 50 metres d'alçada i gairebé un quilòmetre de longitud. El cingle és fruit de la superposició de dues colades de lava i la conseqüent acció erosiva dels rius Fluvià i Toronell.

Retornem al camí i ens enfilem per anar a trobar les Balmes o Baumes de Caixurma, el camí s'enfila encaixonat per la riera de Santaló i moltes vegades en graons, arribem a una pista que ens condueix a l'entrada del túnel de Mont-ros de l'autovia però que deixem, de seguida per continuar enfilant-nos, tot creuant un pontet fet de taulons.

A partir d'aquest punt ens endinsem en un bosc de roures i boix grèvol i amb curioses roques plenes de molsa i falgueres, fins que arribem a l'entrada de les Balmes i on aprofitem per esmorzar.

Les baumes són un conjunt d'esquerdes i cavitats entre grans blocs, que formen curiosos passatges subterranis. En un bloc d'espeleologia fan una dissertació del possible origen del nom Caixurma, fent referència el mot Caixa , com a receptacle rectangular.
La cavitat té un recorregut total de 387 metres i un desnivell descendent de 19 metres.

Es recomana no entrar, ja que hi ha colònies de ratpenats que estan protegits. Si voleu més informació podeu entrar en el enllaç del bloc d'espeleologia (hi ha fotos de l'interior).

Després de visitar una mica les balmes, esmorzem. El temps encara aguanta, però tot just acabem, comença a plovisquejar i aprofitem per protegir les motxilles.

La pluja no és gaire molesta i continuem pujant entre roques i molsa, passem per les runes d'una casa, ens acostem a la masia de Santaló amb fites curioses.

Arribem a una pista i de seguida trobem el Santuari de la Devesa, el temple és d'època romànica, ja es anomenat al 1261, però fou modificat durant el segle XVI. Pertany al veïnat dels Angles al municipi de Montagut i Oix.
La pluja comença a agafar força i ens posem els impermeables i capelines. No podem gaudir de la vista que hi ha des del mirador, tot és un mar de boira ploranera. Ens trobem amb un grup de ciclistes que són coneguts de l'Andreu, el món és un mocador. Aprofitem per fer la foto de grup.

Com el temps no té pinta de millorar i quedant una mica més de la meitat, i tenint la possibilitat d'escorçar la ruta baixant direcció al barri dels Angles,  decidim fer via.

El camí baixa fent dreceres, per sort el camí tot i la pluja no està gaire enfangat i és de fàcil baixada.

En el últim trencall deixem les marques grogues d'itinerannia, per continuar per la pista i anar a buscar el viaducte de l'autovia que hem de passar per sota. A l'alçada de la resclosa natural del Fluvià, tornem a recuperar les marques grogues i ja albirem Castellfollit.

Arribem al poble per el mateix punt per on em començat al matí, enfilant el camí empedrat, enlloc d'entrar per l'altra punta del poble, tal com teníem previst. D'aquesta manera ens hem estalviat uns 3 quilòmetres sota la pluja.

Com el temps no acompanya per dinar de pícnic, ja havíem decidit abans de començar que la majoria aniríem de restaurant, com érem colla vam fer la reserva a un restaurant de Besalú. Uns quants es van quedar a Castellfollit i altres també van baixar a Besalú. Però abans vam aprofitar per anar a la fàbrica de galetes de Ca l'Enric a buscar galetes trencades bé de preu.
La sortida la donem per acabada, ara només quedar menjar.