SORTIDA MES D'OCTUBRE

VOLCANS D'OLOT

20/10/18   RUTA DELS VOLCANS DE LA GARROTXA

(Informació recollida de Wikipèdia i altres)

El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa és el millor exponent de paisatge volcànic de la Península Ibèrica. Té una quarantena de cons volcànics d’una edat compresa entre els 100.000 i els 700.000 anys, 10 cràters, 23 cons ben conservats i més de 20 colades de laves basàltiques. L'orografia, el sòl i el clima proporcionen una variada vegetació, sovint exuberant, amb alzinars, rouredes i fagedes d'excepcional valor paisatgístic. Té un clima molt humit, i per algun tipus de vegetació es podria representar com a clima atlàntic. El tipus d'arbre que més abunda es l'alzinar muntanyenc. Té una superfície protegida de 15.000 Ha., que inclou 11 municipis, 28 reserves naturals, i pretén fer compatible la conservació amb el desenvolupament econòmic en règim de protecció arran dels impactes de les extraccions mineres, el creixement urbanístic i els abocadors incontrolats de residus.
Recorregut.
Seguint l'Itinerari-1 a partir del punt d'informació de Can Serra/Fageda d'en Jordà:  Vol de Coloms/Cal Gueny; Cruïlla volcans Pomereda i Astrol; Vista de les Grederes del Croscat; Volcà de Santa Margarida; Sant Miquel Sacot; La Fageda Productes Làctics; La Fageda d’en Jordà; Aparcament de Can Serra.
Distància: 12,7 qm.; desnivell acumulat: 350 m.; temps aproximat en moviment: 4h. Dificultat: Fàcil.

Aproximació en cotxe.
Sortint d’Olot, agafar la carretera GI-524 direcció Santa Pau / Batet fins el km 3.
Dues possibilitats d’aparcament:

a) En el Km.3, a la dreta, entrar a la Urbanització  Can Potxa  (També dita Can Blanc), buscar el carrer Sol, que és paral·lel a la carretera  i aparcar a les zones permeses (N42º 09’ 27.7” - E2º 30’ 46.4”).

b) Una mica més endavant del km. 3, tot fent un gir a l’esquerra en una mitja rotonda, aparcar a la zona habilitada de pagament de Can Serra/La Fageda a un cost de 4€ de les 9:00h a les 18:00h. (2€ les motos).

Si s’aparca a la Urbanització, al final del carrer Sol en direcció a la Fageda, arrenca un camí de terra que de seguida arriba a una pista que s’ha de seguir a l’esquerra.  Es travessa per sota la GI524 i es segueix el camí asfaltat.  En 400 mts. escassos s’arriba a l’aparcament “oficial” de La Fageda.

Tant si es surt de l’aparcament com de la urbanització, s’arriba a unes escales de fusta d’uns pocs graons que s’han de pujar; es passa pel davant d’una caseta i s’agafa un camí pedregós que gira lleugerament a l’esquerra. Cal seguir els indicadors que menen al Croscat / Grederes del Croscat.

Arribem a una cruïlla de camins on hi ha un senyal de trànsit indicador “EXCEPTE VEÏNS”. Aquí, qui ho vulgui, pot fer la visita al volcà Pomereda que es troba a pocs metres a l’esquerra (més lluny es troba el volcà Puig Astrol, al que s’hi accedeix per asfalt afegint 2,3 qmts. a la ruta).

En aquest punt trobem una pista ampla i còmoda que seguim fins trobar l’antic camí que menava a la gredera del Croscat, ara barrat per motius de conservació. Hi ha un indicador que dirigeix a les grederes del Croscat; a l’aparcament (de pagament) Santa Pau; i al Volcà de Santa Margarida.

Ens podem desviar un centenar de metres a l’esquerra fins el peu de un petit volcà per guanyar vistes de la gredera i tornar a l’indicador de la pista que seguíem, i que seguirem, fins a trobar l’asfalt.

Trobat l’asfalt, a l’esquerra i al front es veuen els volcans Safont i Martinyà, als que no s’hi pot accedir a causa de l’espessa vegetació i per estar barrats per tanques d’una casa de pagès.

Sempre per asfalt, s’arriba a Can Masnou.  En aquest punt arrenca el camí que va a la gredera del Croscat i que passarem de llarg.  Aquesta volta de Can Masnou a la Gredera està oberta a caminants individuals o petits grupets familiars.  Si s’hi va en grups de més de 5 persones o d’entitats excursionistes s’ha de demanar obligatòriament una visita dirigida per un guia. En cas contrari està prohibit de circular (Veure nota al peu).

Des de Can Masnou seguim la ruta, encara per asfalt. Passem l’aparcament de Santa Pau (de pagament amb els mateixos preus que a Can Serra) i visitem la Font de Collelldamunt.

Tot seguit comencem la pujada al Volcà de Santa Margarida i visitem l’ermita Santa Margarida de Sacot, construïda sobre el segle XII d’estil romànic. El volcà de Santa Margarida, de 769 mts.,  va tenir la seva darrera erupció fa 11.000 anys.

A la baixada trobem primer una bomba volcànica amb la creu dedicada a Sant Isidre, i després l’església romànica de Sant Miquel de Sacot, reconstruïda i ampliada en el segle  XVIII amb estil neoclàssic

Més endavant trobem el Prat de la Plaça i la Cooperativa de productes làctics La Fageda, i encarem el tram final de la sortida: la Fageda d’en Jordà.

La Fageda d'en Jordà és una Fageda que creix a sobre d’una colada del volcà del Croscat i única a la península, ja que por norma general no es troben fagedes per sota dels 700 metres i és un indret fantàstic en qualsevol època de l’any.
Ens trobem el monument al poeta Joan Maragall; un pas subterrani que creua la carretera i acabem la ruta en el Centre d'Informació Can Serra - Fageda d'en Jordà.

VISITA OPCIONAL A LA GREDERA DEL CROSCAT
(Afegir 2 quilòmetres a la ruta)
Aquesta visita només la poden fer grupets de dues o tres persones i sempre pel seu “compte i risc”,  sense connexió amb el grup UCC.

Al davant de Can Masnou, en lleu pujada, apareix una pista de terra que porta al centre d’interpretació de Can Passavent i al peu de la Gredera del Croscat.  Seguint aquesta pista, en pocs metres surten a mà esquerra sengles camins que menen al Restaurant de Can Xel el primer, i al cim del Croscat el segon, aquest en mal estat i amb perill de despreniments.
Passat el centre d’interpretació, per camí molt ben condicionat, es pot contemplar la Gredera del  Croscat, d’on s’extreien les gredes per a la fabricació de totxos i pistes de tennis. Gràcies a l’acció popular, es van aturar les extraccions i es va declarar la zona parc natural.  S’hi poden observar diferents colades essent les més fosques i negres les més modernes.
El Croscat, amb 786 mts.  és el més alt de la Península Ibèrica, i la darrera erupció va ser, només, fa 11.500 anys.
Per seguir la nostra ruta ens cal tornar en rere pel mateix camí fins a Can Masnou.

Important!: La visita guiada costa aproximadament uns 150€ per un grup de 20-23 persones.  Si en són més, cal contractar dos guies.  Es recull el grup a l’aparcament de Santa Pau o al davant de Can Masnou; dura aproximadament unes dues hores i ens expliquen la història de la zona volcànica i del Croscat.
Pel mes d’Octubre s’ha de fer la reserva amb una anticipació mínima de 15 dies.  L’horari de visita va des de les 10h fins les 16h. Es recomana reservar per a les 10h. Telèfon 972 19 50 94.
Tota la resta d’antics camins estan tallats, presumptament per interès ecològic.

Reunió dimecres 17 a les 19:30.