REPORTATGE EXCURSIÓ MES DE GENER

REPORTATGE EXCURSIÓ MES DE GENER A BORREDÀ

Ens trobem a les 9 i mitja a les afores de Borredà en un dia gèlid, estem a -3º C. Per començar ens dirigim a veure el Gorg del Salt. Un impressionant salt d'aigua de 20 metres d'alçada.

El gorg es troba al costat de la carretera i s'hi baixa per un camí amb algun tram d'escales, que hem de vigilar de no relliscar ja que avui està tot ben glaçat. Un cop visitat aquest gorg tornem cap a la carretera i anem a trobar un camí que ressegueix la riera de Margançol.
Ens trobem una primera casa, la Ribera, en la que ens rep un gos cridaner i comencem a creuar la riera d'un costat a un altre. De seguit ens trobem una imponent casa, un antic molí, el Molí del Sobirà.

Antic molí fariner del segle XVIII que va funcionar fins a mitjans del segle XX. Tot seguit passem per el primer gorg, el Gorg Verd.

Més endavant trobem el Molí de Campalans, tot i que el molí ja existia des de la baixa edat mitjana, l'actual edifici és una construcció del segle XVIII. El molí conserva la resclosa i bona part del rec, així com les moles i l'escairador. Molia els cereals de la finca i els de les masies veïnes. Va funcionar fins a mitjans segle XX.

Molí de Campalans

Resclosa del Molí de Campalans

Anem creuant la riera, per passeres cada vegada més inestables i amb el risc de patinades amb el glaç de la gebrada.

Per estar en sequera no ens podem queixar de la quantitat d'aigua que hi ha a la riera i en els gorgs que anem trobant pas a pas.
Després de la resclosa  del molí, ens trobem amb el Gorg del Tell i a uns 120 metres trobem el de la Dama o d'en Canet.

Gorg del Tell

Gorg de la Dama o d'en Canet

Gorg de la Dama

Ara ens endinsem en un bosc i en alçada veiem un parell de gorgs més que no en sabem el nom.

En una clariana del bosc parem a esmorzar i celebrem l'aniversari d'en Ricard amb vi dolç i galetes.

Un cop esmorzats, reprenem el camí per endinsar-nos a la Fageda del Desitjos, canviant el paisatge. Passem per la Font de les Mosqueres.

Fageda dels Desitjos

Font de les Mosqueres

Al sortir de la fageda encara veiem un altre gorg, aquest és el dels desitjos que desprès veurem des de l'altre costat i a més alçada.

Seguim fins a una bifurcació de camins deixem el camí, que ens duria a St. Jaume de Frontanyà, per girar a l'esquerra per un camí que baixa fins a creuar la riera per última vegada, anem per una pista per trobar el molí de Cabanes, on han fet alguna poda d'arbres quedant les soques amb curioses formes. Ara tindrem una bona estona de sol que fa fumejar el terra.

Veiem el gorg dels desitjos des d'altre costat

Continuem per una pista solella amb torres elèctriques fins que arribem al càmping Campalans, que creuem, aquest camí ens durà altre cop fins al molí Subirà.

En aquest punt per estalviar-nos el tros de carretera, trenquem per un camí, passant per el costat d'una casa i per rere una casa on trobem un boix grèvol carregat de boletes vermelles.

I ja arribem als cotxes, per no perdre el nou costum anem a dinar al Restaurant Baix Pirineu, aquí se'ns afegeix en Xavi, el fill de l'Encarna i en Francesc. Al sortir ens fem la foto de grup.

Us deixo aquest enllaç del programa Caminant per Catalunya on realitzen aquesta sortida (la fan en sentit contrari a nosaltres) i expliquen algunes curiositats més.