INFORMACIÓ MES DE FEBRER

INFORMACIÓ EXCURSIÓ 17 DE FEBRER:

EL VILOSELL - ERMITA DEL "CRUCIFICI" - SNT MIQUEL DE LA TOSCA - ELS CALAIXOS DE L'ERELDO - PUNTA DEL CURULL - RUTA DE LES CABANES DE VOLTA - EL VILOSELL

HORA I LLOC DE TROBADA

Hora: 9 hores
Lloc: Plaça de Sant Sebastià (41.382722,0.946611)

COM ARRIBAR:

Ruta recomanada des de Barcelona:
Autopista AP7 direcció Tarragona fins agafar la AP2 direcció Lleida i sortir per l'Albí. Passar el poble i, a la sortida, en una rotonda, agafem la direcció a Vinaixa. En uns 500 metres, a la primera desviació a la dreta (l'indicador no és gaire visible), ja s'enfila cap a Vilosell. Només entrar al poble trobem la plaça de Sant Sebastià que és un passeig amb molts arbres (ara estan podats), on aparcarem.

DESCRIPCIÓ DE LA SORTIDA:

Sortida i arribada de l'excursió: El Vilosell
Recorregut: 15,6 Quilòmetres amb 735 metres de desnivell positiu acumulat i 726 metres de desnivell negatiu acumulat.
Observacions: És altament recomanable dur botes de muntanya de sola dura. Una lot o frontal.

Sortim del Vilosell pel costat de l'Ermita de Sant Sebastià seguint el camí de la dreta; farem la ruta en sentit contrari a les agulles del rellotge.

Comencem la caminada i en uns dos quilòmetres i mig, per la bonica i còmoda pista que va més o menys paral·lela al Barranc del "Crucifici", trobem l'Ermita del "Crucifici".

Una mica més amunt de la petita ermita, en un punt on hi ha un pal indicador, deixarem la pista i anirem tot pujant pel camí pedregós que surt a la dreta fins arribar al Collet del Cabòries. El passarem, i baixarem fins arribar a l'Ermita de Sant Miquel de la Tosca.

Un cop visitat l'entorn, pujarem per unes escales fetes de travesser de fusta a la font de Sant Miquel, també anomenada "dels set brolladors", on podrem esmorzar. És recomanable esmorzar aquí, sigui la hora que sigui.

El paratge de Sant Miquel de la Tosca i la seva font, on neix el riu Set, és magnífic.

A l'esplanada que hi ha als peus de l'ermita surt el camí que en 1800 metres de recorregut salva un desnivell de 300 metres.

La primera meitat, de bon caminar sense pedres ni esglaons, transcorre amb un fort pendent fins arribar a un tram d'uns 50 metres on hi ha tres o quatre esglaons de roca que cal passar ajudant-se de les mans. A partir d'aquí el desnivell es fa força més suau, excepte el curt tram final.

Arribats al peu del cim de la Cogulla, de 1026 m. d'alçada, es podria visitar fent una curta marrada afegida a l'excursió, però no està prevista aquesta opció.

Cinc-cents metres més endavant, ja per la pista, trobem l'entrada als Calaixos de l'Ereldo. Els Calaixos és una curiosa formació geològica, producte d'algun cataclisme, que ha amuntegat uns quants blocs de roca on s'han format passos i cavitats.

Resseguint les roques i unes marques de color groc en forma de "U" invertida, trobarem diverses cavitats i la "Cova dels Calaixos", o de "l'Home de Fe". Està indicada amb un rètol pintat a la paret que només es veu si s'arriba al davant. Per arribar-hi, cal passar per una escletxa estreta accessible fent un petit saltiró i seient en un sortint de la paret. S'hi pot entrar a la cova ben ajupit o reptant, però a dins s'hi pot estar dret. La foscor no és absoluta, però millor dur una lot o frontal.

La visita als calaixos pot durar entre mitja, i una hora, en funció del temps que dediquem a cada racó. Cal recordar que en llocs com aquest el senyal del GPS es torna erràtic, pel que cal no refiar-se'n.

Sortirem pel mateix lloc per on hem entrat i seguirem pel camí que ens menarà a la Punta del Curull (1021 m).Aquest cim és un bon mirador, amb Vilanova de Prades als peus; el Montsant, de punta a punta; i algunes cingleres de la pròpia Serra de la Llena, espectaculars.

Baixant de la Punta del Curull seguirem el camí que arrenca en una forta baixada que, durant uns 870 metres, pot ser dificultosa, sobretot els primers 100 metres. Seguirem baixant amb precaució fins a trobar la cruïlla que ens conduirà per la Ruta de les Cabanes de Volta. Abans, però, farem una curta "anada i tornada" d'uns 450 m. per visitar la primera cabana, la de la Serra-Ballester.

En aquest punt, si algú ho desitja, en lloc de tornar enrere pot seguir per la pista que en màxim 2,5 Qm, entre ametllers i vinyes ens porta fins a Vilosell. Abans d'arribar al final, però es pot fer una petita marrada per anar al mirador que hi ha a sobre de l'embassament dels Plans. Aquesta opció estalvia gairebé tres quilòmetres d'excursió, perdent la Ruta de les Cabanes.

Si seguim la ruta prevista entre aljubs (dipòsit d'obra destinat a desar aigua potable "aljibe") i cabanes trobarem una dotzena de punts d'interès cultural.

La Ruta de les Cabanes de Volta coincideix, en part, amb el traçat de l'itinerari del Vilosell a Vilanova de Prades i permet conèixer una mostra representativa de l'arquitectura popular del Vilosell, en concret de la partida dels Plans, principalment cabanes de volta de diverses tipologies constructives, aljubs i basses que es troben perfectament integrats en el paisatge dominat per la vinya i petites illes boscoses.
Aquestes construccions han estat restaurades recentment pels seus propietaris i, en alguns casos, hi ha la possibilitat de poder visitar-les per dins.
El recorregut compta amb pujades i baixades força suaus.
Aquestes cabanes van servir de protecció als nostres avantpassats, i són símbol patrimonial de la nostra cultura, de manera que els hem de preservar i incitar a visitar.

Passada la cabana del Mas de Linyà, desprès d'un parell de revolts, trobem la pista que ens retornarà al poble del Vilosell.

Nota: Tant els tracks com la informació està extreta de Wikiloc i complementada amb altres apunts obtinguts d'internet. Com és habitual, agraïm a tots els companys de Wikiloc i a la pròpia eina que ens hagin proporcionat aquestes dades.