REPORTATGE DE LA SORTIDA DEL SANTUARI DE FOIX 10 DE FEBRER 2018

REPORTATGE DE LA SORTIDA DEL MES DE FEBRER

SANTUARI DE FOIX I PÈLAGS DE LES VALLS DEL FOIX

Ens trobem a les 8:45 del matí d'un dissabte fred i ventós a la zona d'aparcament del Santuari de Sta. Maria de Foix, patrona del Penedès.

Abrigats fins a les orelles.

Comencem a caminar cap al Santuari que va ser la parròquia de l'antic poble de Foix a l'actual municipi de Torrelles de Foix. S'alça a 661 metres, damunt d'un abrupte espadat, a la dreta del riu Foix.

Agafem un corriol que ens durà sota el Santuari a trobar la Cova de la Verge.

Recolem fins a tornar a agafar el corriol que en ziga-zagues anirem baixant fins anar a trobar el riu Foix. Primer ens trobem una gran masia ja enrunada, la Masia de les Valls del Foix.

Seguim per la pista i arribem a la Font dels Pèlags i als mateixos pèlags. Pèlag era una paraula pròpia de la zona de l'Anoia i del Penedès i que volia dir "toll d'aigua, aigua embassada" més concretament, en el sentit de "gorg", un punt d'un riu en què el llit és més profund i l'aigua s'hi estanca.

En aquest punt els primers pèlags al costat de la font

Tornem a recular fins als peus d'una vinya on fem parada per recuperar forces per encarar la pujada que tindrem fins a tornar arribar al Santuari.

Una bona colla d'amics.

En aquest punt en Salva va tenir problemes tècnics amb les botes.

Després de descansar, visitem un altre pèlag que quedar a prop. amb una gran extensió.

Deixem el camí fàcil i ens posem en un corriol que poc a poc anem remuntant el riu Foix, passem per les restes del molí de la Pineda.

Des d'aquest punt veiem tot el que hem anat baixant, observem a l'altre vessant el Santuari.

El camí es complica i hem de passar de quatre grapes

Anem passant per coves i petites rescloses per anar creuant el riu i veient més gorgs, així també com antics molins.

Un cop arribats al Molinet iniciem una pujada per arribar a la Roca Foradada. Lloc curiós, és una muntanya de 590 metres.

Des de la Roca Foradada es veu Maspontons.

Recolem pel mateix camí fins arribar a la pista que anem seguint ja fins el Santuari, primer creuem una vinya i tot seguit ens arribem a la Font del Rector a sota mateix del Santuari.

Després de quasi 11 Qm d'aquesta manera van acabar les botes d'en Salva.

Acabem la ruta al Santuari on dinem.

El Santuari de Sta. Maria de Foix és un edifici romànic d'una sola nau coberta amb volta de canó, que ha estat restaurada recentment.

Antigament formava part del recinte del castell de Foix, las ruïnes del qual encara es poden veure al voltant de l'església,  i donen una idea llunyana de la importància d'aquest enclavament estratègic en època medieval. Aquesta ubicació enlairada, amb vistes a dos vessants de la muntanya, proporciona unes panoràmiques espectaculars de la plana penedesenca.

Aquí ens fem la foto de grup

i per celebrar que era carnestoltes la majoria vam fer-nos una fotografia amb les "orelles" que va portar la Carme.

Espero que us hagi agradat. I moltes gràcies pels fotògrafs.

1. Es un record meravellós, per les fotos i per la explicació. Gràcies Glòria.