EXCURSIÓ 20 DE GENER

EXCURSIÓ 20 DE GENER GORG DEL SALT RIERA DE MARGANÇOL (BORREDÀ)

HORA I LLOC DE TROBADA

Hora: 9:30h
Lloc: venint de Ripoll per la Ctra. C-26, a la cruïlla que va a Sant Jaume de Frontanyà, a mà dreta hi ha una petita esplanada on hi deixem els cotxes (s'hi afegeixen les coordenades 42.13548 , 1.99675).
Durada: unes 4h. amb parades. (8 Qm)

COM ARRIBAR

Hi ha dues vies per arribar:
  • Per Berga: 125 Qm ruta amb peatge per la C-16 fins passat Berga. Sortida Vilada-Borredà / St. Llorens de Morunys/Ripoll per C-26
  • Per Ripoll: 125 Qm ruta sense peatge per la C-17 fins a Ripoll (sense entrar) agafar la C-26 cap a Les Lloses - Borredà.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

La ruta segueix la riera de Margançol, la qual trobem esmentada de diverses maneres tal com Margansol, Mergançol, Mardansol, Merdançol. Haurem de creuar-la varies vegades, visitant Gorgs i molins.
Comencem seguint pel costat de la carretera C-26 direcció Ripoll i al cap de poc ja trobem un rètol que ens indica la direcció del Gorg del Salt, el més destacable de la riera. Iniciem la baixada pel corriol zigzaguejant fins arribar a la riera de Margançol, per poder contemplar el magnífic i imponent salt d'aigua, d'uns vint metres d'alçada que cau en un gran gorg.
Desfem el camí fins a la carretera, la seguim a mà dreta fins a trobar una pista a mà esquerra, la seguim passant per les Masies de Torre i del Sol abans d'arribar a un salt amb gorg, és la Resclosa i Gorg de la Ribera.
Seguim paral·lels al curs de la riera, al cap de poc ja hem de creuar per primera vegada la riera, continuem pel corriol fins a sortir a una pista i tornem a creuar altra vegada la riera per unes pilones de ciment. Tot seguit passem la riera de Subirà on hi ha el Molí amb el seu nom. És un edifici molt ben restaurat que encara conserva elements de la seva funció molinera, com a la base del molí on es poden veure dos forats per on segurament sortia l'aigua després de fer girar les rodes del molí.
Un cop passat el molí seguim per un corriol i arribem a la resclosa del Molí del Subirà, encara avui es veu el rec per on desviaven l'aigua cap al molí. Continuem el camí i al cap de poc tornem a creuar una altra riera, seguint trobem el Gorg Verd, és un petit gorg amb la seva mig derruïda resclosa i amb el salt d'aigua.
Més endavant tornem a creuar una altra riera i ens dirigim al Molí de Campalans i més enllà la seva llarga resclosa, es pot intuir el rec que portava l'aigua al molí, aquesta paret al mig de la riera forma el bonic Gorg de l'Enclusa.
Anem seguint i traspassant la riera un parell de cops més abans d'arribar al Gorg del Tell o de Matamala, és un gorg petit però molt maco doncs l'aigua baixa per sobre la roca molt desgastada.
Tornem a travessar la riera i al cap de poc ja ens trobem amb un altre salt, és la Bassa de la Dama o Gorg de Canet. No es tracta ben bé d'un salt ja que l'aigua rellisca pel cim de les roques formant un bonic gorg.
Passem per la Fageda dels Desitjos, seguim i al cap de poc ens desviem a mà esquerra baixant a la riera, la traspassem i remuntem pel seu costat passant pel Gorg Petit i més endavant poder contemplar el magnífic Gorg dels Desitjos.
Continuem i al cap de poc ja trobem una pista molt planera que seguim pel costat de torres elèctriques fins arribar a un desviament a l'esquerra on trobem un senyal que indica Campalans. A partir d'aquí el camí, també bastant planer, passa pel Càmping Campalans abans d'arribar al Parc d'Aventura de Borredà. És un espai on podem veure un seguit de tirolines, ponts tibetans, lianes, salts de Tarzan, passarel·les, xarxes, escales, pel mig dels arbres i a força alçada.
De seguida arribem a una part del camí ja fet al començament, el desfem i arribem a l'entrada de Borredà i on hem deixat els cotxes.