REPORTATGE EXCURSIÓ MES DE MARÇ

SORTIDA AMB RAQUETES A OS DE CIVÍS

08-09-10 DE MARÇ

Anem arribant a l'hotel al divendres a la tarda i ens anem acomodant a les habitacions. Per anar fent temps fins a l'hora de sopar alguns aprofitem per baixar al poble o tirar pista amunt, per estirar les cames.

vistes del poble des de l'hotel

Os de Civís està situat a la vall d'Aós, que és part de la coma de Setúria, formada per la conca del riu d'Aós, tributari de la Valira. Geogràficament la vall d'Aós és al vessant andorrà, però administrativament sempre ha estat part de Catalunya i els seus límits no han estat disputats. Només es pot accedir a Os de Civís per carretera des de Sant Julià de Lòria (Andorra). La comunicació directa amb la resta del municipi, que es troba al vessant català de la Valira, és força dificultosa. És a través del coll de Conflent, de 2.150 m. d'altitud.
Des del poble, i per un camí empedrat i costerut, arribarem a l'església romànica de Sant Pere i Santa Margarida, que antigament havia estat un castell. Des de l'església tenim unes bones vistes del poble i de la vall. Consta d'una nau amb capelles laterals i el campanar és de planta quadrada.

Després de sopar ("posant-nos les botes") es fa la programació del dia vinent:
Els de la sortida llarga: esmorzar a les 07:30 per sortir cap a les 8 - 8 i 1/4. i encarar la pujada al Salòria.
Els de la curta: una hora més tard.

Començaré explicant la sortida curta, que és la que vaig fer.

EXCURSIÓ CURTA: COLL DE CONFLENT

Ens pengem les raquetes a la motxilla ja que al principi no hi ha neu.  Des de l'hotel ens acompanya un gos durant tot el dia.
Per sort a dos revolts per sobre, just on hi ha la separació de pistes, ja ens trobem amb neu i ens calcem les raquetes. Fins i tot els més petits, tant per en Rubén com per la Noa era la primera vegada i semblava que ho havien fet sempre.

Anem seguint la pista que va seguint el riu, deixem un trencall a mà dreta, que du a la borda Gavatxó. Les bordes són normalment edificis de dues plantes, construïdes amb pedra i fusta, amb teulada de pissarra i situades a una certa altitud al costat dels prats. La planta baixa serveix per allotjar el bestiar i la planta alta per emmagatzemar el fenc recollit a l'estiu, guardar els estris agrícoles i per a l'estança del pastor o família. Avui en dia la majoria de bordes han estat abandonades.

En un moment creuem un rierol, la pista és ampla i còmoda. El gos va fem cabrioles al nostre voltant.

Avancem sempre propers al riu Salòria, que ens queda a la dreta. El camí va combinant trams boscosos de pi negre i avets i trams més oberts amb prats. Durant el recorregut anem albirant al fons el pic del Salòria.

En  aquest punt la pista s'acaba i hem d'agafar un trencall a la dreta per enfilar cap el pla de la Cabana, un pel més complicat amb una forta pendent que fins i tot en algun tram ens traiem les raquetes i ens enfilem per les pedres.

Arribem al pla de la Cabana que es troba a 1910 metres, una zona caracteritzada pels seus prats de dall. Podem veure una antiga cabana de pastor en runes.

vista del Coll de Conflent

Cascada del Salòria
Des d'aquest punt, el coll ja és ben visible davant nostre. Continuem pujant, ara amb més pendent.

Finalment assolim el Coll de Conflent (2177m), situada als peus del pic de Salòria (2789m) el cim més alt de L'Alt Urgell i pas natural entre la vall d'Os de Civís, pertanyent a la conca del Valira,  i la vall de Santa Magdalena.

La Collada de Conflent és un mirador natural extraordinari des d'on podem gaudir de vistes meravelloses. Des de la collada, si continuem pista avall cap a la vall de Santa Magdalena, aniríem a parar a les bordes de Conflent. Prop de la collada podem visitar dos búnquers, que va fer construir el govern franquista en acabar la guerra civil espanyola per combatre les incursions dels maquis. Aquests formen part de l'anomenada "línia Pirineus" o "línia P", un conjunt de prop de 10.000 fortificacions i búnquers repartides des del cap de Creus i fins al País Basc.

En aquest punt fem parada i fonda per dinar. Abans però ens fem la foto de grup.

Mirador de Conflent

Després de dinar agafem la pista de la Collada de Conflent que no té pèrdua i que en suau pendent en descens ens portarà altre cop a l'inici.

En un moment que girem el cap per observar el Salòria  veiem a la carena:

Sorpresa, són els de la sortida llarga que ja baixen

Nosaltres seguim per la pista. Ja arribant descobrim al fons de la vall l'Hotel i més avall el poble d'Os de Civís.

EXCURSIÓ LLARGA: PIC DEL SALÒRIA

Els de la sortida llarga surten cap al Coll de Conflent pel mig del bosc i sense posar-se les raquetes, ja  que no troben neu suficient i els alenteix el pas. Van equipats també amb grampons, ja que els han avisat que en algun tram de  la carena i poden trobar gel.

Arriben a la pista del Coll de Conflent. Des del coll no es veu el pic sinó un ascens de tartera i vegetació amb dos petits sortints rocallosos a dos nivells d'alçada. No hi ha res de neu.

Passat el darrer sortint rocallós el pendent se suavitza i se segueix la carena fins a arribar al pic. Durant tot l'ascens la vista és privilegiada i en arribar al pic podem observar clarament alguns dels pics més alts del Pirineu i unes fantàstiques vistes de la Serra del Cadí, de la Torreta de l'Orri i de la Pica d'Estats.

A dalt el cim la foto de grup

Després de descansar i dinar encaren la baixada, tot cantant.

En aquest punt és quan els de la curta els veiem baixant. I la baixada final fins al coll de Conflent.

Des del Coll tots, excepte en Francesc, baixen per on hem pujat els de la curta seguint les nostres petges. En Francesc com tenia "mono" de raquetes decideix baixar per la pista, per on hem baixat els de la curta.
_________________________________________________________________________________

Després d'una dutxa relaxant i descansar, esperem per fer un gran sopar pantagruèlic. Aquesta vegada per acabar no vam fer ball de festa ni com que faltaven la major part dels "barbuts" tampoc cap representació.

😢😢😢

Però sí agrair a tot l'equip de l'hotel per fer-nos sentir com a casa.