REPORTATGE SORTIDA MES D'OCTUBRE

REPORTATGE SORTIDA 20 D'OCTUBRE

VOLCANS D'OLOT

El dissabte dia 20 d'octubre ens trobem en el carrer del Sol de la urbanització Can Potxa a tocar del pàrquing de la Fageda a les 8:45 del matí.

El dia comença gris i just quan enfilem el camí comença a plovisquejar. El camí ens porta a creuar la carretera GI-524 per un pas subterrani que ens dur al pàrquing i a l'àrea de pícnic de Can Serra/ La Fageda d'en Jordà, que la creuem.

Seguim per una pista que surt a l'esquerra direcció al Croscat. La major part de la ruta segueix l'itinerari 1 del Parc Natural de la Zona Volcànica. És una pista amb castanyers que en aquesta època ens permet agafar castanyes. També trobem algun que altre pomer.
Sortim a un encreuament de camins que a mà esquerra ens portarien als volcans Pomereda i Puig Astrol. Continuem per la pista de terra, ara anem voltant el Croscat que ens queda a mà dreta. La pluja, tot i ser fina, és persistent, ens anem protegint.

Quedem meravellats de l'espectacularitat de la natura. La zona de les Grederes del volcà del Croscat va ser restaurada l'any 1995, a fi d'ordenar l'àrea degradada, minimitzar l'impacte paisatgístic, evitar l'erosió i ordenar l'accés del públic amb un objectiu pedagògic.
El Croscat té un con volcànic amb cràter esvorellat amb forma de ferradura. El con està totalment cobert de vegetació llevat de les grederes, antiga zona d'extraccions mineres amb un tall que permet veure l'estructura interna del volcà. L'impacte produït per les extraccions mineres va provocar les mobilitzacions socials i la posterior protecció de la zona volcànica.

El Croscat és un antic volcà amb una base de 800 m de diàmetre de base, el seu con és el més gran de la península Ibèrica amb 160 metres d'alçada. És també, segons sembla, el més recent de tots. Va tenir dues erupcions importants: una fa 17.000 anys i l'altra 14.000 anys. La primera fou més important ja que la lava es va estendre fins a uns 20 km quadrats.

Continuem el camí fins a trobar una pista asfaltada, en front hi trobem els volcans Safont i Martinyà de difícil accés degut a l'espesa vegetació i a les tanques de la casa de pagès. Seguim la pista asfaltada cap a la dreta, que ens du a l'aparcament del volcà de Sta. Margarida. La boira ploranera, per sort va apaivagant-se. En aquesta àrea de pícnic esmorzem, a pocs metres es troba la font de Collelldamunt. Amb vistes del poble de Sta. Pau.

Després d'esmorzar enfilem cap el volcà de Sta. Margarida, passant per la masia de can caselles, on hi trobem un castanyer monumental.

Anem pujant entremig de faigs i castanyers, que de mica en mica van canviant de color, però que ja van perdent les fulles.  Arribem al con del volcà de Sta. Margarida que des de juliol d'aquest any és de titularitat pública. La Diputació de Girona ha executat la compra de la finca, d'unes 12 hectàrees, comptant amb el cràter i la finca El Roure, situada a la banda sud del con. La Diputació cedeix la gestió a l'equip del Parc Natural. Les primeres accions que s'han dut a terme ha estat iniciar les tasques de correcció de l'erosió del terreny en els camins d'accés i ordenar-ne els accessos. Referent a la casa es planteja situar-hi un mirador o punt d'observació del cràter. Per accedir al cràter hi ha unes escales de fàcil accés.

El volcà de Sta. Margarida destaca la morfologia circular del seu cràter, molt poc habitual en els volcans de la zona,amb uns 350 metres de diàmetre i uns 70 metres de fondària. Al bell mig del cràter s'hi troba l'ermita, d'origen romànic, de finals segle XII, molt modificada posteriorment. Va ser destruïda durant els grans terratrèmols dels anys 1427 i 1428. Es va reedificar l'any 1865.

Aprofitem per fer-nos la foto de grup

Tornem a pujar les escales, ja que la resta de camins romanen tancats. Seguim vers a Sant Miquel Sacot. En el pla als peus de Sant Miquel hi trobem una "bomba volcànica" que deu mesurar 1,5 m de longitud cimentada sobre un pedestal, amb una creu i una imatge forjada d'un Sant, que segons algunes fonts és Sant Galderic i altres, Sant Isidre, tots dos patrons de la pagesia.
Una bomba volcànica és un glòbul de roca fosa (piroclast) la grandària de la qual iguala o supera els 64 mm de diàmetre. Es formen quan un volcà expulsa fragments viscosos de lava durant una erupció. Poden ser llançades a quilòmetres de distància de la boca d'erupció.

Arribem a St. Miquel de Sacot, on hi trobem un casament.

Originàriament va ser un petit temple romànic. Així ho confirmen les escasses restes conservades a la façana. Els moviments sísmics del segle XV ensorraren bona part de l'edifici, que va ser reconstruït i ampliat a finals del segle XVIII seguint l'estil neoclàssic.

Tot apunt pel casament. Esperant la núvia...

Encarem una baixada que degut a les pluges torrencials que va patir tot Catalunya, el camí era completament de fang i relliscós.

Després de la baixada , arribem al Prat de la Plaça i a la Cooperativa de productes làctics La Fageda. Ara una passejada per un dels racons més bonics en aquesta època de l'any.
La Fageda d'en Jordà és un bosc de faigs excepcional ja que creix en un terreny planer i s'assenta damunt d'una colada de lava procedent del Croscat, la qual ofereix un relleu accidentat amb abundoses prominències molt característiques que reben el nom local de tossols.

Acabem el nostre recorregut al monument al poeta Joan Maragall, just al davant de la zona de pícnic de Can Serra. Aprofitem per dinar.

IMPORTANT, AL FINAL DE LA SORTIDA VAM ACORDAR QUE LA SORTIDA QUE TENIEM PROGRAMADA PEL MES VINENT, I QUE S'HAVIA DE FER AMB AUTOCAR, A LA ZONA CAP ROIG LA TRASLLADEM AL MES DE DESEMBRE APROFITANT EL DINAR DE NADAL. QUE TINDRÀ LLOC EL DIA 15 DE DESEMBRE I EL FAREM AL MATEIX RESTAURANT DE L'ANY PASSAT. RESTAURANT CAN DOLÇ A ST. FELIU DE BOADA.

Si de cas aneu confirmant assistència, per poder fer la reserva, gràcies.